Drie goede gewoontes van piloten voor freelancers

  • Bericht auteur:
  • Leestijd:4 minuten leestijd

Wat ik als zelfstandig copywriter heb geleerd van m’n pilotenopleiding

De luchtvaart is één van de meest veeleisende sectoren ter wereld – en met reden. Een piloot heeft elke dag honderden mensenlevens in handen, terwijl jouw en mijn dagelijkse verantwoordelijkheden ongetwijfeld minder zwaarwichtig zijn. Tenzij je natuurlijk spoedarts bent of bij de brandweer zit – in dat geval neem ik meteen m’n woorden terug.

In 2018 verkaste ik zelf naar Spanje en startte ik er met een pilotenopleiding voor sportvliegtuigjes. Als hobbypiloot heb ik intussen heel wat dingen opgepikt die me hebben geholpen om mijn carrière als freelance copywriter nog verder te stroomlijnen. Hieronder mijn drie belangrijkste tips.

Tip 1: Checklists op het werk

Piloten gebruiken altijd en overal checklists. Zo sluiten ze verstrooidheden en fouten zoveel mogelijk uit en kunnen ze zich in de lucht beter concentreren.

Zelfs voor de bescheiden blikken dozen waar ik als hobbyist mee vlieg, zijn er heel wat procedures die ik voor, tijdens en na elke vlucht moet volgen. Heb ik de motor voor het opstijgen niet eerst grondig gecontroleerd, ook al is het die dag al de derde vlucht met het toestel in kwestie? Dan vertrek ik eenvoudigweg niet.

Hetzelfde geldt voor mijn bezigheden als copywriter. Als freelancer draag je vaak als enige de volledige verantwoordelijkheid over een project – of toch een onderdeel ervan. Daarom heb ik een reeks eigen checklists aangelegd, op verschillende niveaus: zowel per artikel, voor elke klant als voor mijn eigen boekhouding. Geen enkel stuk gaat buiten zonder een compleet afgevinkt lijstje. Word ik in de tussentijd gestoord en moet ik halverwege mijn checklist opnieuw inpikken? Dan ga ik twee stapjes terug, net zoals in de cockpit.

Of je nu freelance aan de slag bent als webontwikkelaar, vertaler of copywriter: checklists zijn je beste vriend tijdens de werkuren. (Naast je huisdier, uiteraard.)

Tip 2: Ken je tools

Net als elke aspirant-piloot heb ik vele uren doorgebracht in het gezelschap van een grote cockpitposter met daarop alle instrumenten van m’n vliegtuigje afgebeeld. Welk knopje dient waarvoor, en hoe lees ik alle instrumenten goed af? Nog veel belangrijker: hoe al die gegevens interpreteren? Dat kon ik alleen maar door elk onderdeel van mijn toestel door en door te leren kennen, om zo goed in te schatten of die plotse hoogtedaling niet gewoon te wijten was aan een al te wispelturige drukmeter.

Freelancetools werken op precies dezelfde manier. Als copywriter kan ik bijvoorbeeld webteksten niet zomaar door een SEO-optimalisatietool jagen en vervolgens braaf uitvoeren wat het algoritme me opdraagt. Ik moet immers heel goed weten wat de impact is van elke aanpassing, zowel op de lezer als op de zoekmachines die mijn teksten indexeren. Anders vaar ik ook als professional helemaal blind.

Tip 3: Blijf oefenen

Even een geheim verklappen: lijnpiloten doen negentig procent van de tijd die ze in de cockpit doorbrengen helemaal niets. De automatische piloot van een modern lijntoestel kan tegenwoordig heel erg veel. Piloten worden net betaald om de juiste beslissingen te nemen wanneer het er echt om spant: extreme weersomstandigheden, onverwachte gebeurtenissen op de grond, of een probleem dat enkel opgelost kan worden met de interventie van iemand die jarenlange ervaring heeft. Het zijn precies die momenten waarvoor piloten elk jaar opnieuw weer tientallen uren bijscholing volgen.

Voor freelance copywriters geldt net hetzelfde. Vaak schrijven we door onze ervaring grote brokken tekst op, welja, automatische piloot. De echte meerwaarde van een goede copywriter zit in de extra nuances die hij of zij kan leggen, net omwille van die bijna dagelijkse oefening en professionele bijscholing. Voor ontwerpers, webontwikkelaars en andere freelancers geldt net hetzelfde: wie meer weet, kan meer kennis delen en stijgt boven zichzelf uit wanneer het nodig is.

(Deze blog werd oorspronkelijk gepubliceerd op LinkedIn, waar je me ook kunt volgen.)